COMENIUS W BELGII

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

ImageW dniach 20-26.10.2013 odbyło się pierwsze międzynarodowe spotkanie młodzieży w ramach projektu „Gastronomic Wonders through Europe”.  Spotkanie miało miejsce w szkole średniej Athenee Royal Lucie Dejardin w miejscowości Ougree w prowincji Liège, we wschodniej Belgii. Nasze liceum reprezentowali uczniowie klas drugich: Filip Kloc, Bartłomiej Stadnik, Mateusz Smoliński, Kamil Salamon, Sebastian Malisiewicz pod opieką Pani dyrektor Lucyny Doroby oraz Pani prof. Aldony Homy.

Program spotkania związany był z poznawaniem kultury i kuchni belgijskiej, która najbardziej przypomina regionalne potrawy francuskie – jedzenie jest sycące i pikantne, pełne przypraw takich jak cynamon, imbir, szafran. Belgia  już w średniowieczu była potęgą kulinarną, a to  dzięki obfitości egzotycznych przypraw i produktów, gdyż przez tutejsze tereny przechodziły główne szlaki handlowe. Specjalnością kuchni walońskiej w Liege są między innymi pasztety i domowe kiełbasy.  Belgia to też pierwszy kraj w Europie, w którym zaczęto wyrabiać czekoladę, bo tam właśnie trafiło pierwsze ziarno kakaowca. W Belgii po raz pierwszy zrobiono praliny - w 1912 roku. Belgowie posiadają też ponad 400 gatunków piwa, które jest nie tylko napojem, ale i dodatkiem do mięs.

W ramach spotkania uczestnicy zwiedzili Muzeum Pszczelarstwa w Tilff  oraz Muzeum  Tradycji i Kultury w Liege.

O swoich wrażeniach z wyjazdu opowiadają uczestnicy:

Pani dyrektor Lucyna Doroba: kuchnia belgijska znacznie różni się od naszej. Nie mamy w Polsce zwyczaju jeść na śniadanie słodkich gofrów polanych syropem klonowym lub miodem. Ciekawym połączeniem jest też podawanie na obiad mięsa z powidłem jabłkowo-gruszkowym, lub z żurawiną.

Filip, kl. II AF: spotkanie pozwoliło mi poznać inne gusta kulinarne; u nas na obiad jemy coś gotowanego, w Belgii często jest to bagietka, a dopiero około  godziny 18 podawane jest danie na gorąco. Udział w projekcie  dał mi też możliwość konwersacji w języku angielskim. Poznałem też podstawowe zwroty w języku portugalskim, litewskim i francuskim.

Mateusz, kl. II B: mieliśmy wolny czas na swobodne rozmowy i integrację z kolegami i koleżankami z innych krajów. Zwiedzaliśmy też zabytki i muzea.  Mnie jednak najbardziej podobał mi się stadion piłkarski w  Liege.

Sebastian, kl. IIB: spróbowaliśmy tradycyjnych potraw, które różnią się znacznie od naszych. Poćwiczyliśmy język angielski, pograliśmy też w piłkę nożną z kolegami z Belgii i Portugalii.

Bartek, kl. II AF: dowiedzieliśmy się dużo ciekawych rzeczy o innych krajach, o szkole, zainteresowaniach naszych kolegów. Sami opowiadaliśmy o naszej szkole i naszym kraju, pokazaliśmy przygotowaną prezentację multimedialną.

Kamil: cieszę się, że organizacja spotkania była dostosowana do naszych  potrzeb i zainteresowań . Chciałbym zmienić czas trwania wyjazdu. Uważam, że 5 dni pobytu to zdecydowanie za mało!

Aldona Homa, koordynator projektu:  Najbardziej podobała mi się oficjalna prezentacja krajów, zorganizowana w szkole Athenee Royal Lucie Dejardin w Ougree, filmowana przez lokalną telewizję. Oprócz tradycyjnego słodkiego śniadania odbyło się tam oficjalne przedstawianie uczestników projektu i ich krajów, wszystkich gości poproszono na scenę. Podczas, gdy w tle wyświetlano zdjęcia zabytków i atrakcji z krajów projektu, po kolei odegrane zostały hymny narodowe Polski, Belgii, Turcji, Litwy i Portugalii. To były dla wszystkich uczestników bardzo wzniosłe i wzruszające chwile.

Spotkanie w Belgii miało też charakter organizacyjny, gdyż należało zaplanować współpracę na dwa lata, dalsze spotkania oraz wspólne realizowanie celów projektu, między innymi tworzenia wspólnej książki kucharskiej w 5 językach, filmu i galerii zdjęć. Następne spotkanie odbędzie się w styczniu 2014 roku w Turcji, a na wiosnę goście odwiedzą Sędziszów Młp.